loading...

tehranservic

علائم خرابی برد کولر گازی و راه های تشخیص آن .تعمیر و تعویض برد کولر گازی با ارزان ترین نرخ در سراسر تهران.02166593368 تهران سرویس

بازدید : 92
دوشنبه 23 فروردين 1400 زمان : 18:34

برد کولر گازی چیست؟

برد کولر گازی یکی از مهم ترین اجزای کولر گازی است.اگر بخواهیم عملکرد برد کولر گازی را برای شما به صورت ساده توضیح دهیم برد کولر گازی همانند مغز در بدن انسان است .همانطور که اگر مغز از کاربیوفتد بدن عملکرد خود را از دست میدهد در صورت کار نکردن و خرابی برد کولر گازی شما دیگر مانند سابق کار نخواهد کرد و از کار میافتد.

تعمیر برد کولر گازی

انواع برد های موجود در کولر گازی کدامند ؟

برق ورودی شهر که به صورت ( AC) می باشد، برای استفاده در برد الکترونیکی دستگاه، باید به یک برق مستقیم ( DC ) و البته با ولتاژ پایین تر تبدیل شود، تا برای برد فرمان قابل استفاده باشد. کلا دو نوع برد برای استفاده در کولر گازی ها موجود می باشد، برد AC و برد DC. لازم به ذکر است که اکثر کولرگازی های قدیمی، دارای برد معمولی AC بودند، اما امروزه اکثر کولر گازی ها که اینورتر هستند، از برد DC استفاده می کنند. به عبارتی سیستم های معمولی یک کمپرسوری دارند که یا قطع یا وصل هستند، اما سیستم هایی که اینورتر هستند، می توانند با توجه به بار ( فشار ) قدرتشان را تغییر دهند، یعنی قدرتشان متغیر است. بنابراین برد کولر گازی های جدید، بسیار بهتر از برد کولر گازی های قدیمی و معمولی می باشند و می توانند در مصرف برق نیز بسیار صرفه جویی کنند.

علائم خرابی برد کولر گازی:

1.روشن نشدن کولر گازی :

کثیفی و آلودگی فیلتر تصفیه هوای دستگاه ،سیم کشی اشتباهی کولر گازی و خرابی خازن نیز میتواند از علت های روشن نشدن دستگاه باشد .در برخی موارد تعمیرکاران نابلد در صورت روشن نشدن کولر گازی به سراغ کمپرسور کولر میروند و ابتدا اقدام به تعویض یا تعمیر کمپرسور خواهند کرد در صورتی که ما به صورت کامل در مقاله علائم سوختگی کمپرسور کولر گازی به آن پرداخته ایم .در نظر داشته باشید که هرگاه فن اسپیلت روشن باشد و کمپرسور دستگاه خاموش یقینا مشکل از برد کولر گازی خواهد بود.

2-معیوب شدن خازن:

خرابی و معیوب شدن خازن سبب آسیب و صدمه دیدن به برد الکتریکی دستگاه می شود. با استفاده از اهم متر می توان از سلامت خازن اطمینان حاصل کرد.

3-کار نکردن کمپرسور:

خراب بودن برد ،خازن ویا ترموستات میتواند باعث بروز اختلال در عملکرد کولر گازی شود .ابتدا با مطالعه مقاله علائم خرابی کمپرسور کولر گازی از سلامت آن مطمئن شوید سپس اقدام به بررسی برد و سایر اجزای کولر گازی خود کنید.

4-کاهش قدرت خنک کنندگی کولر گازی:

زمانی که شما به صورت مرتب سرویس کولر گازی خود را انجام ندهید و شاهد کاهش قدرت خنک کنندگی دستگاه خود خواهید بود.
کاهش محسوس توان و قدرت خنک کنندگی سیستم تهویه مطبوع در اثر خرابی برد الکتریکی، معیوب بودن رله برد خواهد بود .
از جمله عوامل تاثیر گذار در این بروز این مشکل نقص فنی کمپرسور، سوختن یا معیوب شدن فن و موتور فن، خرابی ترموستات و آلودگی و خراب شدن فیلتر دستگاه و کمبود گاز کولر گازی است .

5-خروج باد گرم از کولر گازی:

یکی از عوامل تاثیر گذار در خروج باد گرم از کولر گازی خرابی برد دستگاه است.
در مقاله علت خروج باد گرم از کولر گازی به طور کامل به این مشکل و راه های رفع آن پرداخته ایم.به صورت خلاصه یاد آور میشویم که سوختن فن، خرابی کمپرسور و معیوب شدن ترموستات نیز میتواند باعث خروج باد گرم از کولر گازی شود

6-عدم کار کردن ریموت کولر گازی:

در صورتی که از ضربه نخوردن ریموت و سلامت آن اطمینان کامل دارید به هیچ وجه اقدام به باز کردن و دستکاری ریموت کولر گازی نکنید ،چرا که مشکل از برد و قطعه اصلی مدار فرمان است.

علت های خرابی برد کولر گازی:

1-نوسانات برق ساختمان:

نوسانات برقی از جمله علت های خرابی برد کولر گازی است که باید به آن توجه لازم را داشته باشید.

2-نصب نا درست دستگاه:

در هنگام نصب کولر گازی از تعمیر کار متخصص کمک گرفته چرا که بسیاری از مشکلات کولر گازی در اثر رعایت نکردن نکات مهم در نصب کولر گازی است.

3-استفاده نا مناسب از کابل:

هنگام نصب کولر گازی باید از ابزار و سیم کشی مناسب استفاده کرد .

4-عدم سرویس به موقع:

اگر سرویس کولر گازی به موقع انجام شود ،بسیاری از مشکلات بعدی مادر زمینه کولر گازی به وجود نخواهد آمد.

5-سیم کشی نا مناسب:

اجزای برد کولر گازی:

1-خازن
یکی از قطعات روی برد خازن راه انداز می‌باشد.برای بررسی کارکرد و سلامت خازن از اهم متر استفاده میشود .اگر اهم متر شما هنگام عیب یابی هیچ عکس العملی از خود نشان نداد مطمئن شوید که مشکل از خازن است و باید آن را تعویض کنید.
2-خرابی رله اصلی:
در صورت خرابی رله عملکرد کمپرسور به شدت دچار مشکل خواهد شد.رله برد توسط آمپر متر تست میشود.
3-سوختن آی سی :
در صورتی سالم بودن رله اصلی باید آی سی دستگاه چک شود. در صورتی بوسیله کمپرسور تشخیص دادید ایراد از برد دستگاه است.آی سی معیوب باید توسط تعمیرکار تعویض شود.
4-خرابی ترانسفورماتور و رگولاتور:
این قطعه کنترل کننده‌ی مقدار ولتاژ مورد نیاز آی سی و رله‌ها است، ورودی ولتاژ در این قطعه ۲۲۰ ولت و خروجی آن ۲۴ یا ۱۲ ولت است. به عبارت دیگر، این قطعه وظیفه دارد ولتاژ برق ورودی را کم کند. ترانسفورماتور، از دو سیم پیچ اولیه و ثانویه تشکیل شده است. جریان یافتن برق متناوب در سیم پیچ اولیه، روی سیم پیچ ثانویه نیز تاثیر گذاشته و سچس برق ولتاژ پایین تولید خواهد شد. در اکثر برد‌ها، این قطعه دو سوکت قرمز و آبی دارد. سوکت قرمز ۲۲۰ ولت را گرفته و سوکت آبی، این ورودی را به ۱۲ ولت می‌رساند.
در صورت نوسانات شدید برق و عدم استفاده درست از دستگاه، ترانسفورماتور و رگولاتور سوخته و دیگر در دستگاه برق ولتاژ پایین تولید نمی‌شود. در چنین شرایطی تعمیرکار، با استفاده از لحیم آن را از روی برد جدا کرده و ترانسفورماتور جدید را روی برد لحیم می‌کند.

تعمیر برد کولر گازی

5-تعویض مقاومت (وریستور)
مقاومت‌ها سر راه قطعات حساس مثل آی سی‌ها و … قرار می‌گیرند و اجازه نمی‌دهند که ولتاژ جریان اضافی برق به آن‌ها لطمه وارد کند.
در برخی موارد برای عیب یابی برد کولر گازی می‌توانید به کمک آمپرمتر مقاومت‌های روی برد را بررسی کنید اگر سوخته بودند آن‌ها را تعویض کنید.
برای تعویض مراقب باشید که پایه‌های قطعات را نشکنید چرا که به سختی خارج می‌شوند.
6-شل بودن فیش‌ها و سیم‌های برق
در نظر داشته باشید که، فیش‌ها و سیم‌های برق به برد الکترونیکی متصل می‌شوند. اگر هر یک از این سیم‌ها و فیش‌ها، شل شده باشند نمی‌توانند برق را انتقال داده و سایر قسمت‌ها را بهم مرتبط کنند. برای رفع این مشکل باید، فیش‌ها و تمام سیم‌ها را با یکدیگر بررسی کنید. ببینید که هرکدام از این سیم‌ها، در مکان درستی قرار گرفته باشند، می‌توانید آن‌ها را دوباره وصل کرده و امتحان کنید.
7-مادون قرمز
از دیگر خدمات کولر گازی خاموش و روشن شدن آن به وسیله کنترل از را دور می‌باشد که عملکرد به وسیله مادون قرمز انجام می‌شود.
مادون قرمز در قسمت جلویی پنل قرار گرفته و به وسیله یک سیم بر روی برد نصب می‌شود.
در صورتی که کنترل شما کار نکرد می‌توانید عیب یابی برد کولر گازی را انجام دهید و آن سیم که مادون قرمز را به برد وصل می‌کند بررسی کنید تا اگر قطع شده بود آن را وصل کنید و تعمیر برد کولر گازی خود را انجام دهید.

تعویض برد کولر گازی:

1- مطمئن شوید کولر گازی از برق خارج شده و خطر برق گرفتگی شما را تهدید نخواهد نکرد.
2-بعد از باز کردن پیچ های کمپرسور به طوری بر خورد خواهید کرد که برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به دستگاه تعبیه شده ،تمامی وسایل را جدا کنید.
3-سیم کشی کولر گازی را به طور کامل به خاطر بسپارید ،در صورت یادادشتی بر روی هرکدام قرار داده تا به هنگام نصب مجدد دچار مشکل نشوید .
سپس سیم های ورودی به برد را با سیم چین جدا کنید.
4-برد معیوب را از دستگاه خارج نمایید و برد جدید را که از سلامت آن مطمئن هستید جایگزین آن کنید و سیم کشی را همانطور که قبلا یادداشت کرده بودید به آن متصل نمایید.
5-سپس تمامی اجزایی که از کمپرسور خارج کردید سرجایش گذاشته و پیچ و مهره کمپرسور را سرجایش ببندید.

تعمیر برد کولر گازی:

در صورتی که برد کولر گازی شما دچار مشکل است کافیست با تهران سرویس تماس حاصل نمایید .تعمیر کار متخصص ما در کمتر از یک ساعت در محل حاضر و اقدام به تعویض و یا تعمیر برد شما خواهد کرد.

هزینه تعمیر برد کولر گازی:

هرینه تعمیر برد کولر گازی برای دستگاه های مختلف متفاوت است .و نمیتوان یک هزینه ثابت برای تعمیر برد کولر در نظر گرفت.برای اطلاع از قیمت ها با تهران سرویس تماس حاصل نمایید.

خرید برد کولر گازی:

تهران سرویس تمامی قطعات لوازم خانگی خود را با ضمانت اصالت و 180 روز ضمانت تهران سرویس به مشتریان عرضه میکند.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 306
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 17
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 58
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 216
  • بازدید ماه : 2013
  • بازدید سال : 4938
  • بازدید کلی : 35621
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی